Blog / Hoe starten met producten op Amazon te verkopen?
hoe starten met verkopen op amazon

Hoe starten met producten op Amazon te verkopen?

Heb je een goed product die je graag op Amazon wil verkopen? Maar ben je nog niet helemaal zeker of je de stap zou zetten? Volgende zaken kan je maar beter doen vooraleer je start met verkopen op Amazon.

1. Analyseer de concurrentie

De kans dat je de enige bent die dergelijk product op Amazon wil verkopen, is vandaag heel miniem. Met meer dan 237 miljoen producten op de Marketplace van Amazon, wordt reeds het overgrote deel van de producten verkocht op Amazon. De eerste vraag waarop je een antwoord moet vinden is; wie verkoopt reeds gelijkaardige producten, op welke manier en aan welke prijs? Zo krijg je een goed beeld van het concurrentie die al aanwezig is en de voorsprong die ze genomen hebben.

Wat is een gelijkaardig producten?

Hier moet je vooral in klantenbehoeftes denken. Biedt dit product een oplossing voor dezelfde nood? Dan is het een gelijkaardig product en moet je het als een concurrent aanschouwen.

Op welke manier?

Er zijn verschillende manieren om op Amazon te verkopen. Je hebt verkoop rechtstreeks door Amazon, verkoop door Sellers die gebruik maken van Fulfilment by Amazon (FBA) en verkopers die zelf hun goederen versturen (Fulfilment by Merchant). Je kan bij de verzendingsmogelijkheden van elk product zien op welke manier het verkocht wordt.

Aan welke prijs?

De verkoopprijs op Amazon is helaas niet de prijs die de verkopers ontvangen van Amazon. Een groot deel van de koek gaat naar Amazon, en dan hebben we de marketinginspanning nog niet meegeteld. Als jouw product reeds aan een te lage prijs verkocht wordt, dan moet je goed nadenken of het wel zin heeft om te starten! Een alternatieve oplossing om de prijsstrijd tot op zekere hoogte te omzeilen, kan zijn om bepaalde eigenschappen aan jouw product toe te voegen, waardoor een meerprijs kan gevraagd worden.

2. Ken uw eigen sterktes en zwaktes. Probeer zo sterk mogelijk voor de dag te komen.

De keuze van het samenwerkingsmodel met Amazon, bepaalt voor een groot deel ook de uiteindelijke ranking van je product. Amazon zal steeds zijn eigen producten (Vendor model) hoger in de ranking plaatsen in vergelijking tot de Sellers die FBM gebruiken. FBA Sellers hebben dan weer een voordeel ten opzichte van verkopers die zelf hun goederen versturen. De BSR ranking is een logisch gevolg van de keuzes die je maakt als verkoper op Amazon.

Bekijk daarom zeker op voorhand welke samenwerkingsopties voor jou als bedrijf en aanbieder haalbaar zijn.
Kan je (een deel van) uw stock bij Amazon plaatsen? Overweeg dit zeker, het kan een wezenlijk verschil maken!

Heb je zelf de controle over uw producten en kan je bepaalde aanpassingen maken aan het product, de verpakking, de fotografie? Of ben je hiervoor afhankelijk van een andere partij? Hou er rekening mee dat je misschien bepaalde aanpassingen zal willen maken naarmate de tijd vordert.

Wordt je na een bepaalde tijd aangesproken door Amazon om te samenwerken als Vendor? Neem dan zeker de tijd om te bekijken of dit voor jou en je bedrijf haalbaar kan zijn. Er zijn voordelen maar ook nadelen aan de model.

Denk zeker ook goed na over de snelheid waarmee je uw product zal kunnen na-produceren en naleveren. Je wil niet meemaken dat je uw product ziet groeien in ranking om dan plots zonder stock te vallen en hierdoor ‘terug bij start’ te staan.

3. Vertrek met een goede basis

Jouw product is de basis van waaruit alles start. Als de info van bij de basis niet 100% correct en volledig is, dan zal je hiervan blijvend de nadelen ondervinden. Verzamel alle info en probeer zo veel mogelijke producteigenschappen te beschrijven. Denk zowel aan beelden als tekst. Een beeld zegt veel meer dan woorden, maar woorden zorgen dat jouw product gevonden zal worden door het algoritme van Amazon. Beide zijn een absolute must.

Heb je alles ingegeven? Controleer zeker of alles ook effectief zichtbaar staat en voorzie tijd om zaken te corrigeren! Een onvolledige productbeschrijving is zonde van het werk.

4. Voorzie marketing budget

Een goede productbeschrijving kan je direct een goed eindje op weg helpen, de kans is helaas behoorlijk klein dat je hiermee direct op de eerste pagina zal komen te staan. En daar wil iedereen uiteindelijk met zij of haar product belanden. Om te kunnen aanspraak maken op een goede ranking (BSR) en getoond te worden op de eerste pagina, moet je een bepaald marketingbudget inplannen.

Amazon biedt een waaier aan mogelijkheden, maar onze favoriet is veruit de ‘pay per click’ optie. Deze heeft een duidelijk berekenbare input vs output, kan je continue bijsturen en zo ervoor zorgen dat je marketingbudget voor een maximale ROI zorgt.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Ben je overtuigd van verkopen op Amazon?
Schrijf je alvast in op de nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Je bent ingeschreven op de nieuwsbrief!