Hoe kan je meer verkopen op Amazon?
Ben je onlangs gestart met verkopen op Amazon maar loopt de verkoop niet zoals gepland? We geven jou graag een aantal tips om jouw product te analyseren op quick wins en de omzet te verhogen.
1. Analyseer de 3 sweet spots van jouw product.
Een productbeschrijving is opgebouwd uit verschillende velden, maar er zijn 3 velden die veel belangrijker zijn dan alle andere. Dit zijn de producttitel, de 5 bulletpoints en backend keywords.
Bij deze 3 velden zijn er een aantal specifieke zaken waarop je moet letten;
De producttitel.
Zorg ervoor dat jouw titel precies het woord vermeldt waarop klanten op zoek gaan naar jouw product. Geef niet alleen de beschrijving op die jullie als producent gebruiken maar denk ook aan de eindconsument zijn zoekgedrag. SEO is cruciaal om snel, makkelijk en correct gevonden te worden.
Maak daarnaast zeker ook gebruik van de volledig toegestane lengte om tot een zo compleet mogelijke titel te komen. Zie dit als de etalage van je winkel.
De bulletpoints.
Deze 5 velden bieden jou de kans om de voordelen van je product uitvoerig beschrijven. Het duwtje in de rug om de consument helemaal te overtuigen. Vaak zien we hier helaas een korte, eerdere abstracte opsomming van voordelen, terwijl Amazon jou hier juist de kans biedt om in volzinnen te beschrijven waarom jouw product zoveel beter is dan alle andere producten. Maak hiervan ten volle gebruik.
De backend keywords.
Cruciaal om ervoor de zorgen dat het algoritme van Amazon op jouw product verliefd zal worden. Maak hier zeker geen overtreding qua lengte en choose your words wisely. Er bestaan heel wat betalende tools om een key word research uit te voeren en zo tot een goede selectie te komen.
2. Ziet de klant alles?
Heb je voldoende foto’s toegevoegd aan de beschrijving? Wees niet spaarzaam met foto’s en probeer jouw product zo compleet mogelijk te tonen. Lifestyle foto’s en beelden met logo’s zijn pluspunten.
Zorg er ook voor dat jouw foto’s de juiste grootte en resolutie hebben, zodat de klant van de zoomfunctie gebruik kan maken.
3. Productcategorie
Bevindt jouw product zich in de juiste productcategorie? Neem zeker de tijd om de top 50 van de productcategorie te bekijken en zorg dat je zeker bent dat jouw product zich in de juiste categorie bevindt.
4. Verkoopprijs
Hoe verhoudt de prijs van jouw product zich tegenover de prijs van gelijkaardige producten? Een verschil kan en moet er zijn, maar je moet zorgen dat je in de juiste prijsklasse blijft. Bekijk of er nog marge overblijft om jouw product in een bepaalde richting te duwen indien nodig.
Als je met verschillende aanbieders hetzelfde product verkoopt, dan is het winnen van de Buy Box het doel dat je steeds voor ogen moet houden.
5. Recensies
Over hoeveel recensies beschikt jouw product reeds? En welke score geven de klanten gemiddeld? Er wordt vandaag steeds vaker over een ‘review generation’ gesproken, consumenten met een verslaving aan sterretjes. Zorg dat jouw product ook een aantal reviews heeft en leer uit de commentaren van klanten. Zorg voor een interne feedback loop en optimaliseer op deze manier continue jouw product.
6. Bekijk jouw BSR
De BSR (bestseller ranking) toont hoe jouw product zich begeeft ten opzichte van de concurrentie. Zo zie je ook heel snel hoeveel potentieel qua verbetering er nog is. Hou deze altijd goed in de gaten.
7. Algemeen
Voer deze analyse nauwkeurig uit voor elk product. Neem hiervoor de tijd en wees streng voor jezelf. Het zijn vaak kleine aanpassingen die een groot verschil kunnen maken