Hoe meer verkopen op Amazon?
Als Seller kan je Amazon Advertising gebruiken eens jouw producten gelist zijn op Amazon Seller Central. Amazon Advertising biedt oplossingen aan de hand van verschillende reclametypes, waarbij er gebruik gemaakt wordt van het Pay Per Click (PPC) model. Hierbij is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Displays.

Sponsored Products
Dit betekent dat de listings van jouw producten geadverteerd worden op Amazon. Hierbij is het mogelijk om aan automatische en manuele targeting te doen. Met automatische targeting richt Amazon zich op advertenties voor alle relevante zoekopdrachten van consumenten op basis van jouw productinformatie – de categorie, gerelateerde producten en trefwoorden uit jouw productbeschrijving. Met manuele targeting kan je handmatig de zoektermen selecteren waarop je wil bieden, waarbij je verschillende match types voor zoektermen kan kiezen. Deze match types zijn:
- Exact match type: zoektermen die overeenkomen met het opgegeven trefwoord woord voor woord (dezelfde woordvolgorde + dezelfde componenten).
- Broad match type: deze zoektermen gaan ‘breed’ zoeken waarbij alle componenten van jouw ingegeven trefwoord in een willekeurige volgorde gebruikt worden.
- Phrase match type: zijn zoektermen die alle componenten van jouw trefwoord in dezelfde volgorde gebruiken.
Bijvoorbeeld: onze klant La Boucle verkoopt gevlochten riemen op Amazon. Om de verkoop van deze riemen te boosten maken wij gebruiken van Sponsored Products. We hebben zowel automatische als manuele campagnes opgezet waarbij we gebruik maken van enkele relevante zoektermen. Een van deze zoektermen voor Amazon Duitsland is ‘Fletchgürtel Herren’. Als een consument deze zoekterm invult in de zoekbalk van Amazon komt onze campagne tevoorschijn.


Deze bovenstaande zoekterm is echter erg concurrentieel en dit beïnvloedt de plaats waarop onze advertentie getoond wordt. Hierbij wordt het PPC model toegepast: hoe meer je beidt op de zoekterm, hoe hoger je in de zoekresultaten zal verschijnen.
Hierdoor adverteren wij ook op specifiekere zoektermen zodat de vaste consument ons ook sneller zal terugvinden. Zo adverteren wij ook op de zoekterm ‘La Boucle gürtel Herren’. Doordat het merknaam ‘La Boucle’ wordt vermeld, zijn we zichtbaar op de eerste en tweede plaats van de zoekresultaten.


In deze bovenstaande afbeelding kunnen we duidelijk zien dat de eerste twee resultaten gesponsorde producten zijn, die adverteren op de zoekterm ‘La Boucle gürtel Herren’. De andere twee resultaten zijn organische producten. Dit kunnen we verklaren doordat we gebruik maken van zoektermen in onze) productlisting. Hierdoor worden onze producten organisch gevonden als een consument zoek op deze zoekterm. We kunnen stellen dat het van belang is om gebruik te maken van relevante zoektermen om zowel organische als gesponsorde traffic te leiden naar jouw productlisting.
Sponsored Product campagnes kunnen ook gebruikt worden om product targeting te doen. Dit betekent dat jij kan adverteren op een productlisting van een concurrent. Als we bijvoorbeeld naar de productlisting van La Boucle kijken op amazon.de zien we dat er rechts een concurrent adverteert op onze productlisting. Als een consument op de advertentie van de concurrent zou klikken, betaalt de concurrent het geboden bedrag (PPC model) en zijn wij deze consument mogelijks kwijt. Hierdoor is het belangrijk om ook gebruik te maken van product targeting op jouw concurrenten.

Naast Sponsored Products bestaan er ook Sponsored Brands. Het grootste verschil tussen deze twee reclametypes is dat Sponsored Brands enkel gebruik maken van keyword targeting. Hiernaast is het echter wel mogelijk om andere formats te gebruiken.

In deze formats worden advertenties getoond met jouw merklogo, een aangepaste titel en tot drie van jouw producten. Hierbij worden de consumenten geleid naar een specifieke productlisting of jouw Brand Store. Het voordeel van een Brand Store is dat de consument zich begeeft in de wereld van jouw merk. Zo maakte we samen met La Boucle een mooie Brand Store die hun waarden en normen weerspiegelen en waarbij hun producten in de kijker worden gezet. De consument bevindt zich in een shop-in-shop dat de volledige branding en look&feel van La Boucle weerspiegelt. Deze voordelen leiden tot een hogere conversie en een grotere kans tot aankoop. Slechts door het maken van de Brand Store, steeg de conversie van de La Boucle riemen met 20% en de verkoop met 12% in 30 dagen voor Amazon Duitsland.

Ontdek de La Boucle brand store zelf via deze link.
Tot slot is het ook mogelijk om Sponsored Displays te gebruiken. Sponsored Displays worden ook gebruikt aan de hand van keyword targeting. Hierbij komt de display advertentie zichtbaar als een consument zoekt op ‘La Boucle belt’. Net zoals bij Sponsored Brands verschijnen deze advertenties in de zoekresultaten en helpen bij het genereren van herkenning voor jouw merk en productportfolio.

De mogelijkheid om te adverteren op Amazon is dus een opportuniteit die door geen enkele Seller over het hoofd mag gezien worden. Zeker als merkeigenaar is het sterk aangeraden om ook gebruik te maken van Sponsored Brands en Sponsored Displays. Wees echter niet verblind want Amazon Advertising vraagt aandacht en kennis. Veel Sellers beginnen onwetend te adverteren en verliezen op het einde van de rit meer geld. Door jezelf te omringen met experten kan je deze fouten vermijden.