Welke kosten zijn verbonden aan verkopen op marktplaatsen?
Tom, welke kosten zijn allemaal verbonden bij het verkopen op marktplaatsen?
Helaas heel wat. Nu het is dus moeilijk om een mooi overzicht te krijgen van welke kosten zijn er nu verbonden aan verkopen op marktplaatsen. Zeker als je nog niet lang verkoopt. Eigenlijk kun je het opsplitsen… of moet je het zien als 3 groepen die een groot effect hebben op uw product en die uw kostenstructuur bepalen.
- Eerst en vooral zijn er marktplaatsen gerelateerde kosten. Die op zich ook weer uit vier zaken bestaan.
- Eerste en grootste kost is een bij veel marktplaatsen een vaste fee per sale. Zowel bij bol als Amazon wordt er eigenlijk een commissie berekend op de verkoopwaarde van uw product. Vaak is dat zelfs inclusief btw die je per sale gaat betalen aan de marktplaats.
- Tweede kost – die ook aan de marktplaats betaald wordt – is de pick, pack en ship kost. Met andere woorden dat is de kosten die je betaald om uw product – als het bij Amazon of bol zou liggen – om te laten verpakken, verzenden en leveren bij de klant. Als er dan een retour komt, is dat opnieuw een kost die voor jou van toepassing is. Daaraan verbonden als je gebruik maakt van het logistieke apparaat – of het fulfillment centra – van de marktplaatsen zoals bol en Amazon. Betaal je ook een storage fee. Dat is een fee die berekend wordt per maand per kubieke meter. Ook nog eens een fee die duurder wordt in de drukste maanden. De laatste maanden van het jaar stijgt die kost, omdat ze natuurlijk ook niet willen dat daar teveel stock komt te liggen.
- Laatste fee die je gaat betalen aan de marktplaatsen zelf is de advertising fee. De advertising fee is eigenlijk de moeilijkst berekenbare kost. Omdat je op voorhand niet gaat weten hoeveel marketing of advertising je moet uitgeven op die marktplaatsen. Helaas is het wel zo dat je zonder advertising weinig sales – in dit geval – gaat realiseren. Het is toch een kost dat je zeker rekening mee moet houden.
- Tweede grote groep kosten die nauw zijn verbonden met de workload. Verkopen op marktplaatsen is niet iets van plug & play. Je zet het er op en het verkoopt. Het is echt iets wat blijvende een tijd vergt. Daarin zien we dan ook een aantal zaken die moeten gebeuren vanuit uw team. Belangrijk ook daar weer meestal zal dat niet iets zijn dat door één iemand alleen kan gedaan worden.
- We zien dat er enerzijds customers-service is, als klanten vragen hebben, enerzijds rond het product of rond wanneer ontvang ik mijn product? Dan moet je iemand hebben die daar kan op antwoorden.
- Vervolgens stock management. Je moet gaan kijken ‘verkopen men bestsellers?’. Ja, niet te snel. Met andere woorden ‘heb ik nog voldoende stok?’. Dan moet ik stock gaan nasturen. Er moet daar iemand mee bezig zijn om te gaan kijken van ‘hoe zit onze stok positie?’.
- Derde aspect is niet op dagelijkse basis -maar toch wel zeker twee keer per maand, minimum – is uw analyse van uw data. “Wat verkoopt er goed, maar ook of het niet goed verkoopt. Daar gaan kijken “hoe kunnen we eventueel bijsturen?”.
- Laatste aspect die ook door het team moet regelt worden, is het accounting verhaal. De facturen als je sneller bent op Amazon. Dan moet je zelf uw facturen versturen naar de eindconsument. Dat wordt wel geautomatiseerd door de marktplaatsen, – maar goed – uw accounting. Je moet wel weten “wat ligt er bij de marktplaats?”, “’Wat ligt er bij ons?”en ‘”Hoeveel hebben we al verkocht?”. Daar komt er heel groot counting deel bij kijken.
- Derde aspect de we ook zien – naast enerzijds de marktplaats gerelateerde kosten en de workload – is nog de software. Mensen onderschatten of vergeten dit vaak. Er zijn heel aantal zaken die reeds geautomatiseerd kunnen worden. Wat fantastisch is, maar die tools zijn ook niet gratis. Er zijn tools om research te doen – keyword research -. Die kijken naar: “Welke woorden moeten we gebruiken?”. Er zijn ook tools die gaan kijken naar: “Wat voor type advertising” of “Hoe kan ik mijn advertising automatiseren?”. Dat zijn meestal de duurste tools, omdat die ook weten dat dat juist de tools zijn die u het meest geld kunnen besparen. Dat zijn vaak de iets duurdere. Daarnaast als je dan op één marktplaats staat, en je wil naar meerdere marktplaatsen gaan, dan bestaan er ook tools om ervoor te zorgen dat je vanuit een centraal systeem verschillende marktplaatsen kan aansturen. Channable zijn zo de belangrijkste voorbeelden. Die zijn helaas ook niet gratis, maar die zorgen er wel voor dat je veel sneller op verschillende marktplaatsen komt.
Dus als je je berekening maakt, moet je echt alle drie, de groepen, in rekening gaan brengen. Kijken op mijn totale omzet “wat kost mij dat nu?”.
Het is duidelijk dat als seller er verschillende kosten verbonden zijn bij het verkopen op marktplaatsen. En dat er drie grote groepen zijn. Dankjewel Tom.
Stel je uw vraag liever per mail?
Stuur een mailtje naar tom@aleetoe.be