Wat zijn de grote gevaren bij het verkopen op marktplaatsen?
Wat zijn de grote gevaren om te verkopen op marktplaatsen?
Er zijn er helaas wel een aantal gevaarlijke zaken. Wat mij betreft – persoonlijk – is het grootste gevaar vooral uw ROI analyse. “Wat bedoel ik daarmee?”. Eigenlijk het feit dat je niet duidelijk genoeg berekend hebt. Ga ik – of kan ik wel – voldoende winst maken met mijn product. Het is vrij logisch… op een bepaald moment zet je je product online. Je begint te verkopen. Hopelijk verkoopt het vrij goed, maar dan moet je ook gaan kijken. “Oké… wat blijft nu over?”. Daar zien we bij veel mensen dat eigenlijk de prijs waaraan dat ze hun verkoop realiseren te laag is om er nog iets aan over te houden. Dat is toch wel een heel belangrijke… om te gaan kijken: – als je aan verkopen bent – “maak ik nu wel structureel winst?”. Zeker iets om in de gaten te houden.
Tweede gevaar is uw stock situatie. Ik hoop dat je goed begint te verkopen, dat je veel sales haalt. Natuurlijk is dan uw volgende uitdaging: “Oké, bijblijven met je stok niveau”. Vaak loopt het daar dan ook mis. We zien vaak mensen beginnen te verkopen die sales pikt top en op een bepaald moment “hup, vallen ze ‘out of stock’”. Het gevolg van out of stock gaan – op alle marktplaatsen – ben je direct uw ranking kwijt. Het heeft geen nut op een marktplaatsen om uw product – als er geen stok meer is – omhoog te zetten bij de listing. Dan is het gedaan. Als je die drop maakt, dan val je in ranking. Je komt terug in stock. Dan moet de eigenlijk terug van nul beginnen en moet je weer beginnen opbouwen. Dus ja, je bent tijd kwijt, het geld kwijt,…enzovoorts. Zeker een groot gevaar van zonder stok te vallen.
Nog een groot gevaar – die we toch vaak zien bij mensen – is dat ze een foute inschatting maken van ‘de vraag of het aanbod’. Ze denken dat er heel veel vraag is naar hun product of ze onderschatten hoeveel aanbod dat er iets is van een gelijkaardig product. Daar is het heel belangrijk om onderzoek te doen. Er bestaan hier heel veel tools voor, gebruikt die om te gaan kijken van “hoeveel mensen zoeken nu juist mijn product?” en “hoeveel mensen verkopen reeds een gelijkaardig product?”. Bekijk het ook breed, want vaak zeggen mensen… “Er is geen gelijkaardig product, maar het is wel een ander product die eigenlijk zelfde probleem oplost…”. Dat is ook concurrentie, dat is ook aanbod. Maak een duidelijke analyse van vraag en aanbod. Om te gaan kijken van “oké, is dit voor mij wel interessant?”
Volgend aspect – die heel belangrijk is – is het tijdsaspect aspect. Ander groot gevaar is dat mensen onderschatten hoeveelheid tijd die ze eigenlijk in het opzetten van een marktplaats business moeten steken. Dat is niet alleen de tijd die ze erin moeten steken, maar ook de tijd die nodig is om een correcte evaluaties te kunnen maken. Mensen maken heel vaak te snel – te vroeg – een analyse. Zeggen van “Het werkt niet of het lukt niet.”. Ja… dat heeft tijd nodig. Het is een beetje een nadeel. Je kan heel snel een account gaan aanmaken. Als je vandaag begint heb je binnen één of twee weken een account op Amazon of bol. En ze denken dan dat ze ook twee weken later evenveel gaan verkopen als hun grootste concurrenten. Ja, dat is absoluut niet geval. Je moet er tijd in steken, maar je moet ook tijd nemen om – eigenlijk – een correcte evaluatie te maken.
Oké, duidelijk dat er enkele dingen zijn waar dat we rekening moeten houden vooraleer we starten en tijdens dat we mee bezig zijn. Dankjewel Tom.
Stel je uw vraag liever per mail?
Stuur een mailtje naar tom@aleetoe.be