Wat is het verschil tussen een vendor en seller account?
We weten dat er twee types Amazon-account zijn, seller en vendor accounts, maar wat is nu eigenlijk het verschil?
Het grootste verschil tussen de twee accounts ligt hem in de klantenrelatie.
Als vendor heb je een klantenrelatie met Amazon, als seller heb je een klantenrelatie met de eindklant. Dat is een heel belangrijk verschil tussen de twee types accounts.
Tussen die vendor en seller account bestaan er een aantal gelijkenissen, maar er zijn ook een aantal verschillen. Het is niet alleen twee verschillende types accounts, er zijn ook wel een aantal zaken die gelijk lopen.
Nu de verschillen tussen beide accounts – misschien belangrijkste om mee te starten – is vooral de prijszetting. Een heel belangrijk verschil tussen vendor en seller. Als vendor heb je geen controle over de prijszetting. Je levert aan Amazon. Amazon koopt bij u aan voor een bepaalde prijs. Zij bepalen de eindprijs.
Als seller heb je een account, waar je producten in staan en bepaal jij de eindprijs. Je moet dat ook echt zo zien. Je kan in dat account gaan en je kan er je prijs aanpassen – live – op elk moment. Heel belangrijk verschil. Als vendor kan je gewoon niet aan die eindprijs.
Een tweede verschil is de productselectie. Als vendor verkoop je aan Amazon. Amazon is je klant. En Amazon beslist of zij jou product wel of niet kopen. Je moet je ook ergens gaan bewijzen.Het potentieel gaan aantonen van uw product aan Amazon.
Als seller heb je een account – dat account staat ter beschikking – en je kan gewoon zeggen;
- ik heb hier een nieuw product,
- ik wens dat te verkopen op Amazon,
- je gaat het op Amazon listen,
- en je bent vertrokken.
Dus, je hebt veel meer vrijheid qua prijs en productselectie.
Een derde verschil is de expansie, de geografische uitbreiding. Als vendor bestaat er per land, per marktplaats een vendor account. Je hebt een vendor account voor Duitsland , voor Frankrijk, enzoverder.
Als seller heb je één account, één centrale account en daarin kan je rechtstreeks uitbreiden naar ondertussen al zeven marktplaatsen. Onlangs zijn Nederland en Zweden erbij gekomen. Nu zitten ze al aan zeven marktplaatsen die je vanuit één seller account kan verkopen.
Een laatste groot verschil tussen vendor en seller is uw administratieve flow. Als vendor heb je een B2B relatie, Amazon is uw klant. Je gaat facturen sturen naar Amazon.
Als seller heb je een direct-to-consumer verhaal waarbij je verkoopt aan de eindklant. Waarbij er een factuur moet verstuurd worden naar de die eindconsument. De eindconsumenten is dan ook uw klant. Amazon helpt je wel met die facturatie, met de facturen op te stellen maar het is wel zo dat in uw systeem moet een link gelegd worden naar de eindconsument.
Er zijn ook een aantal gelijkenissen tussen vendor and seller. Er zijn zelfs meer gelijkenissen dan dat veel mensen denken. De grootste gelijkenis en de belangrijkste is vooral het logistieke aspect.
Logistiek kan je gebruik maken als vender – maak je automatisch gebruik van het logistieke luik – van Amazon. Je levert aan Amazon. Als seller heb je echter ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het logistieke apparaat van Amazon.
Amazon heeft fulfilment centra. Als seller kan je je goederen daar gaan leggen. En van daaruit vertrekken die goederen naar de eindconsument. Dus het is niet zo dat je als seller ook de volledige logistieke flow in handen moet nemen. Ik zeg er wel bij MOET, je MAG dit centra gebruiken – het MOET niet – je MAG ook zelf versturen.
Als vendor lever je automatisch bij Amazon en maak je gebruik van hun magazijn.
Een tweede gelijkenis tussen vendor en seller is het content verhaal. Veel mensen denken als ze vendor zijn dat Amazon de content gaat creëren. Dat is volledig fout. Amazon creëert niets. Amazon geeft u enkel de mogelijkheid om de content online te zetten. Zowel als vendor, als seller. Als seller moet je het maken, maar als vendor ook.
Een derde gelijkenis tussen vendor en seller die de voorbije jaren altijd maar meer en meer gelijk is beginnen lopen is het marketing aspect.
Vroeger als vendor had je heel veel marketing mogelijkheden die sellers niet hadden. Vandaag hebben sellers meer en meer marketing opties. Bijna alle opties die een vendor heeft zijn vandaag ook mogelijk voor de sellers. Dus een heel groot voordeel en een heel belangrijke waarop seller veel interessanter geworden is.
Het laatste gelijklopende aspect is de klantendiensten, de customer service. Vrij logisch als je seller bent, moet je de klantenvragen beantwoorden. Als vendor moet je echter ook gaan rekening houden met feedback van klanten en soms zelf rechtstreeks antwoord geven. Dus het is zeker niet zo dat alle klantenvragen bij Amazon terecht komen. Dit zijn eigenlijk een beetje de belangrijkste zaken.
Oké, het is duidelijk dat er voordelen en nadelen zijn, maar wat is nu eigenlijk het meest interessante model?
Het is moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven, maar goed, persoonlijk heb ik wel een voorkeur voor het seller verhaal. Om twee redenen; enerzijds, toekomstperspectief…er is een heel sterke evolutie van vendor naar seller.
Meer en meer mensen worden seller vooral omwille van dat prijsaspect, die prijscontrole. Dat is toch een heel grote troef die seller heeft. En tegelijk als je seller bent, dan creëer je ook als bedrijf een skillset. Je leert verkopen aan de eindconsument.
Persoonlijk geloof ik heel sterk dat je als merk in de toekomst meer en meer met de eindconsument rechtstreeks in contact gaat komen, dus moet je ook wel zorgen dat je team die skills leert. Als je vendor bent, dan leer je dat niet. Want je blijft B2B leveren.
Als je seller bent, leer je dat wel. Dan ga je intern – met je mensen – gaan kijken van oké. Hoe moeten wij nu aan de eindconsument verkopen? Wat komt er allemaal bij kijken? Dus, persoonlijk ben ik grote voorstander van het seller verhaal.
Oké, dat is duidelijk. Dankjewel Tom.
Stel je uw vraag liever per mail?
Stuur een mailtje naar tom@aleetoe.be