Wat is het verschil tussen een private label en re-seller?
Tom, wat is het verschil tussen een private label en een re-seller?
Een private label is iemand die eigenaar is van zijn merk. Die alle rechten toe heeft en dat product zelf kan verkopen. Dat kan een klein merk of groot merk zijn, eigenlijk maakt dat niet uit. Van zodra dat het merk aan u behoort… spreek je over een private label seller. Re-seller is iemand die toegang heeft tot een bepaald merk – meer bepaald – tot goederen van een bepaald merk. Bekende merken of geen bekende merken, dat maakt geen verschil.
Ik kan als persoon – als bedrijf heb ik producten – en ik kan die producten kopen en opnieuw verkopen op marktplaatsen.
Wat raadt jij dan aan om te gebruiken op marktplaatsen?
Er zijn sowieso een aantal voor-en nadelen aan beide verbonden. Ik zal beginnen met – in mijn ogen – de voordelen als private label verkoper op marktplaats.
- Grootste voordeel als private label verkoper heb je controle over uw product. Je beslist zelf welke producten je verkoopt en je gaat ze ook zelf online zetten. Er zijn ook meer en meer tools binnen Amazon om die merk visibiliteit te gaan beschermen. Om ervoor te zorgen dat je als je bepaalde titel of foto’s – en jij bent eigenaar van het merk – dat dat ook uw inhoud is, uw content die getoond wordt.
- Als je re-seller bent – dan verkoop je eigenlijk bepaald product – dan ben je daarom niet per se de enige die het verkoopt. Het kan zijn dat er nog drie, vier, vijf andere mensen hetzelfde product verkopen. Dan komt het één op prijs en twee op stok neer. Heb jij stock en heb je de laagste prijs? Als er meerdere mensen zijn dan is het echt een prijs spelletje. Ja, natuurlijk dan is het race-to-the-bottom. In mijn ogen is het ook een nadeel als re-seller is het qua toekomstperspectief heel moeilijk. Je bent afhankelijk van iemand anders zijn merk, zijn product. Je kan niet echt een planning maken.
Als private label seller kan je echt gaan kijken: “Ik verkoop een bepaald product. Product slaat aan… ik ga breder gaan, andere kleuren, andere maten, enzovoorts. Ik kan andere zaken beginnen aanbieden en zo eigenlijk uw gamma beginnen uitbouwen.”. Zo op die manier kan je een volledige branding creëren.
Oké, dankjewel er zijn duidelijk verschillende zaken waar we rekening mee moeten houden.
Stel je uw vraag liever per mail?
Stuur een mailtje naar tom@aleetoe.be